Rekken maar!

Als fysiotherapeut geef ik regelmatig rekoefeningen mee als huiswerkopdracht. De oefeningen worden meegegeven omdat ze gemakkelijk zelfstandig zijn uit te voeren en omdat rekoefeningen voor veel voordelen kunnen zorgen. Zo kunnen rekoefeningen zorgen voor:

• Verbeterde bewegelijkheid van specifieke gewrichten.

• Het voorkomen van sommige lage rugklachten.

• Het verminderen van (spier)pijn (Gebruik alleen zeer lichte rek als er spierpijn heerst)

• Betere warming-up en cooling-down tijdens een training.

Er zijn verschillende soorten rekmethodes. De keuze van de rekmethode hangt af van wat je wilt bereiken.

Soorten rekmethodes:

Statische rek oefeningen voor de nek.
Het statisch rekken van de nek

 

-Statisch
Statisch rekken wordt het meeste toegepast. Tijdens statisch rekken breng je een bepaalde spier of spiergroep geleidelijk op rek door langzaam een houding aan te nemen waarbij de gewenste spier of spiergroep onder spanning komt te staan. De duur van de rekprikkel is wisselend per persoon en per doelstelling.

 

 

-Dynamisch
Dynamische rekken verwijst naar de rek die optreedt tijdens het uitvoeren van een sport specifieke bewegingen. Dit heeft een positief effect op de explosiviteit van de spieren en wordt daarom veel gebruikt tijdens de warming-up. Een voorbeeld hiervan is een voetbalspeler die een aantal trapbewegingen achter elkaar maakt zonder bal.

-Ballistisch
Ballistisch rekken wordt ook wel het verend rekken genoemd. Let op dat je tijdens deze rekoefening niet de pijngrens overschrijdt. Deze vorm van rekken is erg belastend dus zorg dat je je goed laat informeren/begeleiden voordat je deze rekmethode gaat toepassen.

-PNF (proprioceptieve neuromusculaire facilitatie)
Tijdens de PNF-methode maak je gebruik van andere spiergroepen om de rekprikkel te vergroten. Deze methode is wat moeilijker om zelfstandig toe te passen en wordt dus vaak samen met de therapeut uitgevoerd. Deze vorm van rekken wordt ook weleens de hold-relax methode genoemd.

Nu de voordelen en de rekmethodes bekend zijn is het tijd om zelf te rekken!

Mocht het niet helemaal lukken met rekken of ben je geïnteresseerd in de verschillende voordelen die passen bij jou doelstelling. Contact dan Fysiotherapie John

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *