Pas op voor te enthousiaste voornemens

Het nieuwe jaar staat voor de deur en met het nieuwe jaar komen ook nieuwe kansen!
Zoals ieder jaar zijn er velen die zich voornemen meer te gaan sporten, echter is dit niet altijd succesvol. De meeste stoppen na twee maanden met sporten en vallen weer in de gewoontes van 2016…

TIP 1: Sport samen met iemand en spreek af! Door samen te sporten stimuleer je elkaar en wordt de kans op afhaken kleiner.

Maarrrrrr… Pas op dat je niet te veel gaat sporten. Rust is misschien nog wel belangrijker dan sporten. Waarom? Door de Supercompensatietijd! En dat betekent?

supercompensatietijd

 

Supercompensatietijd is een term die veel word gebruikt in de sport. Als we naar de afbeelding links kijken zien we dat tijdens de training (1) het prestatie vermogen daalt. Daarna volgt het herstel (2). Na het herstel zien we dat de grafiek boven het ‘’normale’’ prestatie vermogen komt. Dit noemen we de supercompensatie (3).

 

Indien we tijdens het herstel (2) opnieuw gaan trainen/inspannen zal er geen supercompensatie plaatsvinden en zal het prestatie vermogen niet verbeteren.
TIP 2: sport niet te snel achter elkaar!

Per training/inspanning geld een ander hersteltijd. Bijvoorbeeld tijdens fitness/spieren kweken (hypertrofie) geld een hersteltijd van 48 uur.

Kortom train bewust en zorg voor voldoende rust.

Veel succes met de goede voornemens en ik wens jullie een sportief en gezond 2017!

Groetjes,

John Meeuwisse
Fysiotherapie John

www.fysiotherapiejohn.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *